7 ting at overveje når du vil starte din egen blog

7 ting at overveje når du vil starte din egen blog

Går du med tanker om at starte din egen blog? Du har måske din egen virksomhed eller overvejer at prøve kræfter med en personlig blog eller portfolio. Uanset hvad, er der er par ting, du med fordel kan overveje, før du søsætter dit første indlæg. For at hjælpe dig godt på vej har jeg samlet 7 ting du bør overveje, når du skal starte din egen blog.

God fornøjelse!

Overvej Bloggens

01. Formål

Den første ting at overveje når du skal starte din egen blog, er selve formålet med bloggen. Der findes mange forskellige udgangspunkter og grunde til at starte en blog. Lad os tage to eksempler:

Du starter en blog på vegne af din virksomhed

Hvis du starter en blog på vegne af din virksomhed, er det særligt vigtigt, at du beslutter dig for bloggens formål på forhånd. Det gør det nemlig lettere at definere din målgruppe. Skal bloggen for eksempel sikre, at du bliver fundet i søgninger på Google? Skal den brande dig som ekspert på dit felt? Eller skal den skabe spændende indhold, som kan engagere dine brugere?

Forskellige målgrupper kræver forskellige tilgange og måder at udforme både blog og indhold på. Når du har styr på formålet med din blog, bliver det lettere at definere bloggens målgruppe.

Du starter en blog som privatperson

Hvis du starter en blog som privatperson, vil dit formål typisk være at skabe et personligt brand. Her kan det være en god ide at starte med at definere din målgruppe. Er bloggen for eksempel en del af jobsøgningen, vil målgruppen være din kommende arbejdsgiver. Skal bloggen derimod være personlig og give et indblik i dit liv og din livsstil, så skal målgruppen vurderes udfra andre parametre som for eksempel interesser, holdinger eller demografi.

Jo bedre du har styr på formålet med ding blog, desto mere kan du indsnævre din målgruppe. Og for at få størst mulig succes med din blog, er det vigtigt, at du har godt kendskab til din målgruppe. 

Se eksempler på blogkoncepter med forskellige formål her.

Definer din

02. Tone Of Voice

En Tone of Voice er den sproglige stil og måde, du udtrykker dig på udadtil. Lige meget om du blogger som virksomhed eller privatperson, er det en god ide at definere en Tone of Voice, som stemmer overens med dit brand. Har du for eksempel en ung virksomhed som sælger smarte sneakers, kan du vælge en Tone of Voice, som bruger ungt sprog, slang og moderne sproglige udtryk. Er du livsstilsblogger indenfor modeverdenen, kan det være en fordel med en Tone of Voice i øjenhøjde, som for eksempel benytter sig af faglige begreber fra modebranden.

Husk at tænke over din målgruppes værdier, interesser og livsverden, når du definerer din Tone of Voice. 

Vær Bevidst Om Din

03. - Vinkel

Som led i at definere din Tone of Voice bør du også overveje, hvilken vinkel du kommunikerer ud fra.

En livsstilsblogger vil typisk skrive i en personlige jeg-form, mens den job-rettede portfolio vil benytte sig af en mere distanceret vinkel, som giver et professionelt og fagligt indtryk.

For virksomheder kan der være en pointe i at vælge den personlige vinkel. Det kan for eksempel være for at skabe et nærværende brand, en mere personlig relation til kunderne eller for at skille sig ud blandt andre brands. Omvendt kan den distancerede vinkel være brugbar, hvis man ønsker at etablere sig som ekspert på et område, eller hvis man kommunikerer til personer eller organisationer indenfor mere traditionelle industrier.

Beslut Dig For Typen Af

04. Emner

Du har helt sikkert allerede gjort dig en masse tanker om, hvilke emner du gerne vil skrive om på din blog. Dog er det vigtigt, at du definerer, hvad din blog overordnet skal kunne tilbyde dine læsere, før du begynder at skrive i øst og vest, om alle de spændende ting du har på hjerte. Et brand som specialiserer sig indenfor et snævert område, skaber nemlig langt mere troværdighed, end et brand som forsøger at dække 1000 forskellige områder.

Sådan sikrer du kontinuitet i emnerne på din blog:

  • Start med at lave en brainstorm over alle de emner du synes kunne være interessante at arbejde med. Skriv dem alle sammen ned på nogle post-its (ja post-its er lidt gammeldags og egentlig ret irriterende, men til dette formål er de faktisk ret praktiske).
  • Tag derefter de post-its med emner som minder mest om hinanden og inddel dem i overordnede temaer. Når du har 3-5 forskellige temaer, giver du dem hver især en titel. De forskellige titler bliver de overordnede kategorier, du blogger om.

I Wordpress, og de fleste andre blogplatforme, kan man indtaste sine overordnede kategorier. Det gør det meget lettere, når du skal oprette et nyt indlæg, fordi du blot kan sætte et hak i feltet med den pågældende kategori.

Design Et Stilfuldt

05. Layout

Det giver nærmest sig selv, at en god blog også ser godt ud!

Derfor bør du gøre dig nogle tanker om, hvordan du vil bygge den visuelle del af din blog op, så den taler til din målgruppe. Et fængende layout vækker nemlig den umiddelbare interesse, og får læseren til at blive hængende.

Start med at gøre dig nogle tanker om den overordnede visuelle stil på bloggen:

  • Hvilken type billeder bruger du
  • Hvad er standart for størrelsesformatet på billederne
  • Hvordan skal overskrifterne placeres
  • Skal der være underoverskrifter…

…osv.

Når du har det overordnede format på plads, kan du begynde at tænke over stilen i indholdet på de enkelte indlæg. Start med at overveje, hvilken type indlæg du gerne vil skrive og lav nogle forskellige skabeloner, som passer til de forskellige typer. Hvis du eksempelvis gerne vil skrive indlæg ala “7 ting at overveje når du skal starte din egen blog” eller “3 tips til…” osv, kan det være en ide at lave en template, som passer til dette format. På den måde sikrer du, at dit visuelle udtryk er sammenhængende og at du hovedsageligt kan fokusere på indholdet, når du skal oprette et indlæg.

Sørg For At Have Styr På Din

06. SEO

Som du sikkert har bemærket, snakker alle efterhånden om SEO – og det er der altså en god grund til.

Ligemeget om formålet med din blog er branding eller SEO, bør du tænke SEO ind fra starten. Hvis din blog udelukkende har et SEO-rettet formål, kan det endda være en god ide at bygge selve blogkonceptet op omkring SEO. Se for eksempel hvordan Billy Regnskabsprogram har gjort det.

Tre hurtige tips til at komme igang med SEO:

  • Tænk over, hvad dine kunder søger efter på nettet for at finde dig. Brug dette til at udforme dit blogkoncept og dine indlæg.
  • Sørg for at lave grundig research på dit område, for eksempel ved at kigge på hvad konkurrenterne gør, og hvad de bliver fundet på.
  • Start med en brainstorm og lav en liste med keywords eller sætninger som du gerne vil findes på. Tilføj derefter de keywords og sætninger du har fundet via din research.

SEO er et bredt område, og der er mange ting man skal vide for virkelig at skabe resultater. Heldigvis findes der forskellige SEO-værktøjer som kan indsættes direkte på din hjemmeside og hjælpe dig godt på vej. Værktøjet fortæller dig, hvor du skal være opmærksom, og guider dig trin for trin igennem de vigtigste ting, du bør ændre eller tilføje.

Og Sidst, Men Ikke Mindst

07. Del Rigtigt

Når du har oprettet dit indlæg, skal det selvfølgelig deles!

Som du sikker ved, er der hav af kanaler, hvorpå du kan dele dine indlæg: Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, nyhedsbreve – you name it!

Men før du begynder at dele dit indlæg, bør du gøre dig et par overvejelser omkring, hvilke kanaler der rent faktisk er passende til dit indhold, samt hvordan du vil dele det.

Lad os tage et par eksempler:

  • Instagram:
    Hvis du vælger at dele dit indlæg på Instagram, skal du være opmærksom på, at det kan være en besværlig process for læseren, at komme ind til dit indlæg. Du kan nemlig ikke linke direkte til bloggen i dine posts, og derfor skal folk først ind på din profil for at klikke på det link, du har sat ind i profilteksten. Instagram er som bekendt en platform for billeder. Derfor er det et must at bruge et fængende billede, når du laver en post med dit indlæg. Billedet skal nemlig kunne vække folks nysgerrighed nok, til at de rent faktisk gider at gøre sig besværet.
  • LinkedIn:
    LinkedIn kan være en rigtig fin platform at dele blogindlæg på, men her bør man især være opmærksom på platformens typiske indhold. LinkedIn har nemlig fokus på arbejdsrelateret og professionelt indhold. Selvom platformen indimellem godt kan tåle et strejf af personlighed og kreativitet, bør man altid vurdere, om det er det rigtige sted at hente sit publikum.

Gør dig sådanne overvejelser over hver enkelte platform, men husk også at eksperimentere henad vejen.

Med Google Analytics kan du tracke på, hvor meget trafik den enkelte platform genererer. Du kan altså teste forskellige ting på forskellige platforme, så du får data og viden om, hvor du kan hente flest læsere og mest engagement.

Kunne du tænke dig din egen blog? Kontakt mig, så hjælper jeg dig godt igang

Leave a Reply